Friday, August 22, 2008

Smoker, non-smoker

"Hvem er du uten sigaretten i hånden? Det vet du ikke før du har sluttet."

Nei, jeg håper da inderlig den Live'n er hyggelig, for hun er her allerede. Idag har jeg vært snerpete og småstressa, i tillegg var jeg edru på fest. Haha. Men noen slike ting må til - ihvertfall så har jeg ikke røyka på 27 timer, på tross av en litt rocky start. Jeg hadde vel egentlig ikke helt bestemt meg for å slutte å røyke engang, det bare ble sånn fordi:

1. Camilla skulle slutte å røyke idag.
2. Og jeg hadde halvveis, og ikke minst halvhjerta, lovet å bli med.
3. Jeg har ikke penger til å røyke hvis jeg skal til Cuba i jula.
4. Jeg hadde ikke røyk i veska idag morges da jeg hadde lyst på en røyk.

Så, siden dette egentlig starta litt sånn halvskeivt og uforberedt, skriver jeg en liste her over alle fordelene jeg får ved å slutte å røyke (dere er hjertelig velkomne til å bidra, om det er noe dere føler at jeg har utelatt):

1. Jeg får bedre kondis.
2. Jeg får bedre råd.
3. Jeg får mindre rynker.
4. Jeg får hvitere tenner.
5. Jeg får bedre blodsirkulasjon.
6. Jeg får bedre immunforsvar, ihvertfall er lungene mine litt mindre utsatt.
7. Jeg forminsker sjansen for lungekreft med 50% (ifølge helsedirektoratet, ihvertfall)
8. Jeg får bedre luktesans.
9. Jeg får bedre smakssans.
10. Jeg slipper å stå ute i all slags drittvær bare fordi jeg "må" ta en røyk.
11. Jeg kommer egentlig ikke på noen flere grunner, men kanskje jeg skulle lese "Endelig ikke-røyker" bare for å være med på trenden blant alle eks-røykerne.

Yeah. Nå skal jeg gå og legge meg. Det går faktisk urovekkende bra, foreløpig ihvertfall. Wish me luck!

2 comments:

Mill said...

Strålende flinke damen :D
Og les boka, den hjelper VANVITTIG på motivasjonen!

Anonymous said...

Man får sykelig lyst på en sigg når man leser om andre folk som også driver med røykesluttprosjekter.
Ah. Eg saknar min kreftpinne.